محمد حسنی‌نسب در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار و ۷۰۰ تن انواع گیاهان دارویی از سطح ۲ هزار ۲۷ هکتار از مزارع استان خوزستان برداشت شد.

وی در ادامه با بیان این که سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل ۸ درصد افزایش داشته، گفت: با توجه به رشد در سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان تولید گیاهان دارویی نیز نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه این میزان سطح و تولید در استان خوزستان تاکنون بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: استان خوزستان در سال ۱۴۰۰ رتبه دوم تولید گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱ پس از نهایی شدن آمارنامه، خوزستان همچنان پیشتاز تولید گیاهان دارویی در کشور باشد.

حسنی‌نسب گفت: کشت و تولید گیاهان دارویی در سطح ۲۵ شهرستان استان در حال انجام است که از جمله مهمترین این شهرستان‌ها می‌توان به شهرستان دزفول، دزپارت، اندیکا، شوشتر، حمیدیه، ایذه، رامهرمز، گتوند و شوش اشاره کرد.

وی در ادامه به مهمترین گیاهان دارویی تولیدی در استان اشاره و بیان کرد: نعناع، نعناع فلفلی، گل گاوزبان، سیاهدانه، گشنیز، شوید، رازیانه، رزماری، چای ترش، ماریتیغال و آلوئه‌ورا از جمله مهمترین گیاهان دارویی کشت شده در استان محسوب می‌شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: محصولاتی همچون مورینگا، استویا، سالویا، بادرنجبویه، اسطوخودوس، ختمی، زیره سبز و زعفران نیز از جمله گیاهان دارویی محسوب می‌شوند که در حال توسعه کشت در استان هستند.

حسنی‌نسب با بیان این که سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در یک سال گذشته اقدام به توزیع بذور رایگان، یارانه‌ای و احداث پایلوت‌های توسعه گیاهان دارویی مختلف از محل طرح‌های ملی و استانی و پروژه جهش تولید دیم‌زارها کرده است، بیان کرد: عمده گیاهان دارویی از جمله سیاهدانه، رازیانه، چیا، گل گاوزبان، پنیرک، کدو طبی، چای ترش ماریتیغال ، مریم گلی، ختمی، گلرنگ، رزماری، آویشن، بابونه و، زیره سبز مورد حمایت هستند.

وی در ادامه گفت: در سال جاری نیز حمایت‌های لازم از متقاضیان کشت و تولید گیاهان دارویی از طریق تامین بذر و نهاده‌های یارانه‌ای، آموزش و کشاورزی قراردادی انجام می‌شود.

  • برچسب ها:

    به اشتراک بگذارید :

    مطالب مشابه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

    - کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
    - آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد